Advies Rotterdamse Kunstraad tweeslachtig en kortzichtig

In het advies over het Rotterdamse Cultuurplan 2017-2020, dat vanochtend openbaar werd, adviseert de Rotterdamse Raad voor Kunst en Cultuur (RRKC) om de gemeentelijke subsidie voor het Wereldmuseum vrijwel te beëindigen. Maar ook om zo snel mogelijk scenario’s uit te werken voor samenwerking van het museum met anderen, waaronder het Nationaal Museum van Wereldculturen. Stijn Schoonderwoerd, directeur van het NMVW, zegt hierover: “Met ons valt weinig meer te bespreken als er voor het Wereldmuseum geen geld meer wordt gereserveerd. Allerlei scenario’s waaraan eerder gedacht werd zijn hierdoor meteen afgevallen. Dus ook al lijkt de RRKC nog een toekomst voor het Rotterdamse museum voor ogen te hebben, feitelijk betekent dit advies de sluiting van het Wereldmuseum. En dat zou voor een internationale en multiculturele stad als Rotterdam een enorm verlies zijn. Het kan niet anders dan dat dit tweeslachtige en kortzichtige advies niet wordt overgenomen”.

Museum over mensen

Het Tropenmuseum in Amsterdam, het Afrika Museum in Berg en Dal en Museum Volkenkunde in Leiden zijn musea over mensen. Samen vormen zij de stichting Nationaal Museum van Wereldculturen. In de vaste tentoonstelling en regelmatig wisselende exposities worden objecten getoond uit de hele wereld die stuk voor stuk een menselijk verhaal vertellen. Verhalen over universele menselijke thema’s zoals rouwen, vieren, versieren, bidden of vechten. Ze laten zien dat we in deze wereld op de verschillen na hetzelfde zijn: mens.

Noot voor de redactie

Meer informatie en persfoto's zijn verkrijgbaar bij de afdeling PR van het museum: pers@tropenmuseum.nl - pers@afrikamuseum.nl - pers@volkenkunde.nl