Nederlanders onbekend met Carnaval tradities

NEDERLANDERS ONBEKEND MET CARNAVALTRADITIES

Dit weekend barst het carnavalsfeest, voornamelijk onder de rivieren in eigen land weer los. Het Afrika Museum onderzocht onder 3000 Nederlands wat zij eigenlijk weten van Carnaval, en wat bleek: Nederland denkt bij carnaval voornamelijk aan bier gevolgd door feestvieren en verkleden. Dat carnaval wereldwijd groots gevierd wordt is vrijwel onbekend. Met de tentoonstelling CARNAVAL WERELDWIJD laat het Afrika Museum zien welke carnavaltradities men op verschillende continenten beleeft.

Overeenkomsten en verschillen

Niet alleen in Nederland, maar ook in diverse landen in Europa, Afrika, Noord- en Zuid-Amerika kent men hun eigen vorm en gebruiken van deze traditie. Welke gewoontes komen wereldwijd overeen of verschillen met het jaarlijkse feest zoals wij dat kennen? En welke verhalen gaan er schuil in de rijke geschiedenis van deze wereldwijde traditie?

Ondanks dat de betekenis en vormgeving van carnaval van plek tot plek verschilt, blijken er wereldwijd ook diverse overeenkomsten te bestaan. Aan de hand van kostuums, maskers, foto’s, video’s en persoonlijke verhalen geeft de tentoonstelling CARNAVAL WERELDWIJD een inkijk in dit mondiale fenomeen.

De tentoonstelling CARNAVAL WERELDWIJD is tot en met 26 maart 2017 te zien in het Afrika Museum.

Noot voor redactie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de PR afdeling: T. 088 0042 828 E. pers@afrikamuseum

Bijgaand beeldmateriaal is rechtenvrij te gebruiken onder vermelding van de fotograaf op voorwaarde dat er een relatie is met de tentoonstelling

Persfoto's:

Madri Gras Indians by Charles Freger

Downloaden JPEG (4.68 MB)

Wilder Man by Charles Freger

Downloaden JPEG (4.15 MB)